Een male gaze…
is een perspecief
Aard herkomst | leenwoordgroep |
---|---|
Vroegste datering | 2002 |
Brontaal | Engels |
Vorm in brontaal | male gaze |
Betekenis in brontaal | idem |
Datering in brontaal | 1975 |
Bijzonderheden | De term male gaze werd in 1975 bedacht door de Britse filmtheoreticus Laura Mulvey. Zij zag dat vrouwen in films en in de media vaak werden geportretteerd vanuit het perspectief van een heteroseksuele man, waardoor alle kijkers gedwongen werden dit perspectief te delen. |
Vorm | Afbreking | |
---|---|---|
Enkelvoud | male gaze | male gaze |
Meervoud | male gazes | male ga.zes |
Aantal lettergrepen | 2 |
---|---|
Hoofdklemtoon | 1ste lettergreep |
Uitspraakwijze | Engels |
Type | zelfstandig naamwoord |
---|---|
Naamtype | soortnaam |
Geslacht | mannelijk of vrouwelijk |
Lidwoord | de |
Betekenisklasse | abstractum |
Type | in brontaal geleed |
---|---|
Toelichting | Van de Engelse woordgroep male gaze. |
Type | gelexicaliseerde woordgroep |
---|
Hyperoniem | blik; perspectief |
---|---|
Feminiem | female gaze |
Nu kun je zeggen dat deze stelling meer waarheid in zich had in de jaren '70 dan nu. Toch is de male gaze is nog steeds in veel visuele cultuur aanwezig. Niet alleen films; denk ook maar eens aan advertenties zoals die van SuitSupply. Maar we zien de male gaze niet alleen als het gaat over dure pakken voor belangrijke mannen. Denk eens aan de cover van een willekeurige glossy, waarbij iedereen zo gephotoshopt wordt dat ze er aantrekkelijk uitzien. Voor wie? Voor de heteroseksuele man, en daarmee voor de vrouw die dat beeld van wat aantrekkelijk is heeft geïnternaliseerd.
Want het probleem met de male gaze zit hem met name in het feit dat de geportretteerde in feite alle macht ontnomen wordt. Je bent open, bloot en decoratief, en hebt geen controle over hoe je verbeeld wordt. Deze 'non' van Jaimy Gail heeft echter geen enkele macht ingeleverd. Deze foto laat dan ook goed zien dat een toevoeging van de female gaze niet hoeft te betekenen dat het beeld volledig ontdaan wordt van iedere vorm van seks en erotiek.
Ik wilde het graag geloven, net zoals ik ook graag wilde geloven dat de film Instinct van Halina Reijn, die ik een paar dagen later op tv zag, al net zulke korte metten maakt met the male gaze, zoals Reijn zelf in een interview zei, aangezien het verhaal verteld wordt 'vanuit een vrouwelijk perspectief'.
Waarom heb je dit boek geschreven? 'Meiden denken vaak dat het aan henzelf ligt als zij geen succes hebben bij jongens: alsof ze iets verkeerd doen. Ik vind het onacceptabel dat meiden dat op zichzelf betrekken. Ook ik haalde vroeger mijn eigenwaarde uit de hoeveelheid aandacht die ik van mannen kreeg. De hoofdvraag van mijn boek is: "Beïnvloedt de male gaze tienermeisjes en hun seksuele verlangens in de hedendaagse westerse samenleving?"'
De Masterproef is verdeeld in drie grote hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk bespreekt de theoretische achtergrond met betrekking tot het ontstaan en betekenis van de male gaze. Eerst worden enkele inleidende opmerkingen gegeven over feministische filmtheorie en zijn plaats in filmgeschiedenis.
Een serie over prostitutie en mensenhandel kan uitnodigen tot een zogeheten 'male gaze': de stripclub als snoepwinkel. Carice van Houten en Halina Reijn merkten tijdens het werken aan hun zelfbedachte serie Red Light hoe belangrijk het is daarover heen te kunnen stappen.
De male gaze is een bekend fenomeen in feministische kritiek dat gebruikt wordt om de weergave van vrouwen in film en andere visuele media te analyseren.
Ik heb deze rauwe, bloederige en provocerende rape-revenge nog niet gezien, maar hij maakte aardig furore tijdens het Imagine Film Festival. En veel recensenten wereldwijd loven de manier waarop de debuterende Franse regisseur Coralie Fargeat de male gaze in het eerste gedeelte van de film genadeloos en doeltreffend omzet in een female gaze. Is Revenge de film die we nu nodig hebben van een filmmaker die we nu nodig hebben? Let's see and find out.
Mannen kijken met de zogenoemde 'Male Gaze' (mannelijke blik) naar vrouwen, een term uit de jaren 70. Waarom is dat erg en wat betekent dit voor vrouwen? De term werd in de jaren 70 steeds vaker gebruikt in filmstudies, vooral door feministes. Zij beweerden dat traditionele cinema de idealen van de patriarchale maatschappij volgde. Hierdoor wordt The Gaze verbonden met mannelijkheid, het bevestigd de dominante positie van de man, waarbij de vrouw zich onderdanig opstelt en gezien wordt als een object. Vrouwen hebben deze blik geïnternaliseerd en zien zichzelf en andere vrouwen daardoor als minderwaardig. Via beelden worden vrouwen er bij voortduring aan herinnert dat ze minder waard zijn.
Het verschil met Lesages eerder genoemd essay is, dat het moslimmeisje ter bescherming tegen die male gaze de hoofddoek hier nog niet zelf heeft opgespeld, maar dit laat doen door haar bezorgde vader.
Een van de meest warme indiefolkalbums van dit najaar komt van de hand van de Canadese Helena Deland. Someone New klinkt troostend, hoewel het juist een uiterst kritische plaat is waarin Deland de overheersende male gaze van zich afschudt. 'Ik wilde een muze zijn, maar dat ging ten koste van mijn eigen levensenergie.'
Tijd | neologisme |
---|